Tips & Tricks

Branding

Merkconsistentie: de spil in je branding

Een sterk merk is natuurlijk herkenbaar én onderscheidend, maar daarnaast is het ook consistent. Merkconsistentie is een lastig, maar belangrijk onderdeel van je branding. Uit onderzoek blijkt dat branding op de lange termijn het meest effectief is voor de groei van een organisatie. Zorg er daarom voor dat je ook op de lange termijn blijft uitstralen waar jouw merk voor staat, zodat je relevant blijft bij de doelgroep. Juist dan kan branding een onderscheidende factor worden voor de organisatie. 

 

Allereerst, wat is merkconsistentie?

Een organisatie is merkconsistent wanneer zij te allen tijde communiceert op basis van haar merkwaarden, merkbelofte en merkidentiteit. Alle marketingcommunicatie-uitingen moeten in lijn zijn met elkaar. Dit wil niet zeggen dat alle uitingen er exact hetzelfde uit moeten zien, maar zorg wel dat er een rode draad herkenbaar is. Op deze manier geef je in het hoofd van de consument namelijk een betekenis aan jouw merk. Dus gebruik bijvoorbeeld altijd dezelfde pay-off en schrijfstijl, zodat de consument dit gaat herkennen en gaat linken aan jouw merk.

 

Waarom is merkconsistentie belangrijk?

Ten eerste zorgt merkconsistentie voor meer vertrouwen. We nemen Jumbo Supermarkten even als voorbeeld. Wanneer Jumbo in haar commercials telkens andere personen zou gebruiken, dan zouden consumenten veel minder vertrouwen hebben in de organisatie. Doordat Jumbo consistent omgaat met haar uitstraling schept het merk vertrouwen bij de consument. Daarnaast is merkconsistentie belangrijk omdat consumenten marketingcommunicatie-uitingen vaak automatisch en onbewust verwerken. Volgens Harvard-professor Gerald Zaltman wordt 95% van de aankoopbeslissingen onbewust genomen. Daarom is het belangrijk dat jouw merk direct herkenbaar is voor de consument. Ga consistent om met elementen zoals het logo, kleurgebruik, typografie en fotografie, zodat er bij de consument geen verwarring ontstaat.

 

Hoe zorg je voor merkconsistentie?

Nu weet je waarom merkconsistentie belangrijk is bij het bouwen aan een sterk merk. Maar hoe zorg je nou voor die merkconsistentie? Het merk moet allereerst intern goed georganiseerd en beheerd worden. Alle medewerkers binnen de organisatie moeten het merk en haar huisstijl op een juiste manier kunnen toepassen en uitdragen. Dit klinkt heel eenvoudig, maar dit is nog best lastig. Het gebeurt nog vaak dat de huisstijl van een organisatie niet goed wordt toegepast in de middelen; het logo wordt niet op de juiste manier gebruikt, er wordt een verkeerde schrijfstijl gehanteerd, of de kleuren wijken net iets af. Je moet ervoor zorgen dat de huisstijl van je organisatie bewaakt wordt. Vaak staat merkmanagement niet bovenaan de prioriteiten, terwijl het een grote impact heeft. Een goed beheer van het merk en haar huisstijl zorgt voor betere merkconsistentie, wat zorgt voor meer naamsbekendheid én een sterk merk.

 

Tool om je merkconsistentie te verbeteren

Er zijn verschillende tools die je kunnen helpen bij het verbeteren van de merkconsistentie. Eén van die tools is onze Huisstijlmanager, waarmee je alle marketing- en communicatiemiddelen van je organisatie centraal kunt beheren en organiseren en décentraal bestellen. In de Huisstijlmanager kun je talloze templates opnemen. Denk aan templates voor het produceren van een poster, nieuwsbrief, advertentie of een banner voor gebruik op de social media. Door middel van deze templates kunnen collega’s van andere vestigingen of afdelingen zelf eenvoudig content aanpassen zonder dat de huisstijl van jouw organisatie verloren gaat. Hiermee waarborg je alle huisstijlregels van je organisatie en zorg je voor een consistente huisstijl.

This image for Image Layouts addon


Meer weten over de Huisstijlmanager?

Vraag gratis en vrijblijvend een demo aan of neem contact met ons op. We denken graag mee over de Huisstijlmanager die het best bij jou past!

Gratis demo

Gerelateerde artikelen

Tips digitale nieuwsbrief
voordelen van een sterk merk
Digital Asset Management (DAM)

Informatie

Inkopen, beheren, opmaken én publiceren van al je marketing- en communicatiemiddelen doe je voortaan op één plek. Ontdek de kracht van de Huisstijlmanager!

Volg ons op      

Support

Heb je hulp nodig of heb je een technische vraag? Bekijk onze helpdesk of neem contact op via support@huisstijlmanager.nl