
Zorg minder voor Vitalis dankzij uitbreiding Huisstijlmanager
Anouk Lamers
- Vitalis
- Vitalis is specialist in ouderenzorg en maakt zich sterk om ouderen in Eindhoven, Geldrop en Heerlen en omgeving te ondersteunen bij het behoud of verbeteren van de kwaliteit en de veiligheid van het dagelijks leven. Of het nu gaat om hulp bij wonen, bij ontmoeten en welbevinden of om zorg en behandeling. Bij Vitalis werken ongeveer 3.000 werknemers, die – samen met meer dan 1.250 vrijwilligers – dagelijks meer dan 2.500 ouderen ondersteunen. Zij werken samen met de ouderen en hun naasten iedere dag aan de kunst van gelukkig ouder worden.
Vitalis heeft haar Huisstijlmanager uitgebreid met zo'n 30 templates voor online opmaak. Communicatieadviseur Evy Hendriks is enthousiast over de uniforme uitstraling en de tijdsbesparing die de templates bieden. En ook de medewerkers die met de vernieuwde Huisstijlmanager werken, zijn erg tevreden over de gebruiksvriendelijkheid en efficiënte werking.
Zelf ontwerpen
Evy: “Met de templates kunnen de locaties zelf communicatiemiddelen zoals posters en nieuwsbrieven ontwerpen. Daarnaast maken ook de afdelingen Marketing, Communicatie & PR en HR gebruik van de templates voor folders en social media uitingen.” Maar de Huisstijlmanager biedt meer dan alleen opmaakmogelijkheden. Het systeem heeft ook een koppeling met AFAS, waardoor er automatisch een kostenplaats en inkoopnummer in de bestelling wordt gezet. Het administratieve proces is hierdoor geautomatiseerd. “Daarnaast beschikt de Huisstijlmanager over een goedgevulde mediabank,” vervolgd Evy. “En dankzij de rebranding eind vorig jaar zijn ook alle middelen en templates in de Huisstijlmanager aangepast in de nieuwe huisstijl.”
Alles dezelfde huisstijl
Dat alles nu een uniforme uitstraling krijgt in lijn van de huisstijl van Vitalis, daar is Evy erg blij mee. “Nu hoeven wij van de afdeling afdelingen Marketing, Communicatie & PR niet meer als de huisstijlpolitie te fungeren wanneer iemand weer zelf iets in Canva heeft geknutseld”, vertelt ze lachend. Maar de templates gaat iedereen vooral veel tijd schelen. “Het zorgt ervoor dat we minder bezig zijn met ‘ditjes en datjes’: een poster hier, een foldertje daar. De medewerkers van de verschillende locaties kunnen gewoon zelf aan de slag, zónder onze hulp, waardoor wij focus kunnen houden op onze eigen werkzaamheden.”
Enthousiaste reacties
De templates zijn pas recent geïmplementeerd, maar de uitbreiding zorgt nu al voor enthousiaste reacties. Evy: “Om te checken hoe de vernieuwde Huisstijlmanager bij Vitalis bevalt, heb ik tijdens de pilotfase twee keer een enquête verstuurd. Deze vragenlijsten zijn beantwoord door ruim dertig medewerkers met verschillende functies en van verschillende locaties. Een brede doelgroep dus.” Uit de resultaten blijkt dat de gebruikers met de vernieuwde Huisstijlmanager in hun nopjes zijn. ‘Het werkt supergemakkelijk en is overzichtelijk’, ‘Heel blij dat we bij Vitalis nu met één stijl kunnen werken zonder dat we afhankelijk zijn van de afdeling Marketing, Communicatie & PR’ en ‘Handig dat er ook een mediabank beschikbaar is en je deze foto's kunt gebruiken in de sjablonen’ zijn enkele voorbeelden van de respons die Evy ontving.
Ervaring met zorginstanties
Verschillende zorginstanties maken inmiddels gebruik van de Huisstijlmanager. “Dat merk je in de samenwerking met de Huisstijlmanager; Maarten en Remco snappen ons als organisatie en hebben aan een half woord genoeg. Ze leveren kwaliteit en zijn in hun communicatie ‘gewoon’ open en transparant. Ze proberen niet het onderste uit de kan te halen, maar denken ook mee qua kosten. Het gaat immers wel over zorggeld en dat wil ik zo verantwoordelijk mogelijk uitgeven.”
Informatie
Beheren, opmaken, bestellen én publiceren van al je marketing- en communicatiemiddelen doe je voortaan op één plek. Ontdek de kracht van de Huisstijlmanager!